خدایا،عاقلی مودبم فرما | ||
بسم الله الرحمن الرحیم امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام: یَنبَغی لِلعاقلِ أنْ یُخاطِبَ الجاهِلَ مُخاطَبَةَ الطَّبیبِ المریضَ عاقل باید با جاهل، رفتار طبیب را داشته باشد.-غررالحکم، ص 841 بیمار به خاطر دردی که دارد،تندخو میشود بیماری میتواند جسمانی یا روانی یا روحانی باشد. طبیب هم میتواند،طبیب جسم، طبیب روان،طبیب روح باشد. وچه زیباست که هر سه نوع طبابت توسط یکفرد انجام شود. بیمارگاهی حتی نسبت به کسی که میتواند بهترین خدمت را به او ارایه نماید، بد اخلاقی و بی ادبی میکند و ممکن است در وجودش از اینکار خرسند نیز باشد. اما طبیبی که پیمانی الهی برای رسیدگی به درد دردمندان و بیماران دارد، برای کسب رضای خدا،ناملایمات را تحمل میکند ، گرچه ممکن است بیمار تا آخر عمر خود بزرگواری طبیب را نفهمد، اما حتما ،خداوند شافی و هادی ،شاهد است و این کافیست. طبیب طرف حسابش مریض نیست،مزد واقعی طبیب با خو خداست. آیا برای سلامتی انسان میتوان قیمت گذاشت؟ میزان اجرت شفای جسمی و روانی و روحی توسط طبیب را ،نمیتوان تعیین کرد. فرمایشات خداوند حکیم ،در مصحف شریف قوه محرکه طبیب و باعث اشتیاق خدمتش است: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم "و من احیاها فکانما احیا الناس جمیعا" هر کس یک نفر را زنده کند مانند اینست که همه مردم را زنده کرده است تفسیر این آیه از نگاه مفسر بزرگ حضرت آیت الله طباطبایی رحمه الله علیه زیباست: "و مراد از زنده کردن یک انسان (آفریدن یک انسان زنده) و یا (زنده کردن یک انسان مرده ) نیست بلکه مراد از آن ، چیزى است که در عرف عقلا احیاء شمرده شود، عقلا وقتى طبیب بیمارى را معالجه مى کند و یا غواص غریقى را از غرق نجات مى دهد و یا شخصى اسیرى را از دست دشمن رها مى سازد، مى گویند فلانى فلان شخص را زنده کرد (و یا مى گویند حق حیات بر او دارد) خداى تعالى نیز در کلام مجیدش از اینگونه تعبیرها دارد، مثلا هدایت به سوى حق را احیاء خوانده و فرموده است : او من کان میتا فاحییناه و جعلنا له نورا یمشى به فى الناس، پس به حکم این آیه کسى که گمراهى را به سوى ایمان راهنمائى کند او را زنده کرده است." پس هم طبیب جسم،هم طبیب روان وهم طبیب روح میتواند مشمول این آیه گردد. همین چند کلمه از جانب خالق آسمانهای مرتفع و اقیانوسهای عمیق،برای مزد طبیب بس است. پس تحمل ناملایمات و سختیهای مداوای بیماران بر طبیب آسان میشود. فرد عاقل نیز باید خود را طبیبی بداند که بیماری را که بیماریش نادانی است،درمان میکند. پس فرد عاقل در تدبیر جهالت جاهل، باید صبور و بزرگوار باشد.
[ سه شنبه 91/11/3 ] [ 11:6 صبح ] [ خدایا،عاقلم فرما ]
[ نظرات () ]
|
||
[ فالب وبلاگ : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |